בורסת ת"א

הרווח זינק ב־30%, אך חברות הביטוח פיטרו 1,544 עובדים

בשנה החולפת התכווץ מספר העובדים בענף הביטוח ב־6%, אבל החברות דווקא סגרו אותה ברווח מצרפי של 4.1 מיליארד שקל, זינוק של 30% לעומת שנת 2019. מנכ"ל איילון אריק יוגב: "התייעלות היא מירוץ מתמשך, החברות ימשיכו לקצץ"

אלמוג עזר 09:0908.04.21

רכבו על שנת הקורונה כל הדרך לצמצומים: אמירתו המפורסמת של וינסטון צ'רצ'יל קובעת: "לעולם אל תבזבז משבר טוב". חברות הביטוח ניצלו את שנת המשבר בענף כדי לשפר את הרווחיות, וביצעו תהליכי התייעלות שחתכו את כוח העבודה.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי בשבע קבוצות הביטוח הגדולות התכווץ מספר העובדים ב־1,544 ב־2020 וכעת הוא מסתכם ב־23.7 אלף, ירידה של 6% לעומת 2019.

 

 

ההתייעלות המשמעותית מבין חברות הביטוח הייתה בהפניקס ההתייעלות המשמעותית מבין חברות הביטוח הייתה בהפניקס

 

ההתייעלות החלה כבר ב־2019 אצל מגדל וכלל ביטוח, אבל עם התפשטות הקורונה התהליך סחף את כל הענף. הקיטון בעובדים ברבעונים השני והשלישי נבע מההשקפה כי ביטוח אינו מוצר צריכה בסיסי, ולכן בתקופות מיתון יש נטייה לחסוך בו.

 

בפועל הפגיעה היתה מינורית, והפרמיות ברוטו ב־2020 קטנו ב־3% ל־61.4 מיליארד שקל. הירידה היתה בעיקר בביטוחי הרכב והנסיעות, שנפגעו קשות מהסגרים. בנוסף, העליות בשוק ההון בסוף השנה הביאו את קבוצות הביטוח הגדולות לרווח מצרפי של 4.1 מיליארד שקל, זינוק של 30% לעומת 2019.

 

בעוד בבנקים קטן מספר המשרות ב־5,350 (כ־13%) ב־2018-2014, בחברות הביטוח לא מיהרו לקצץ בכוח אדם. מספר העובדים בענף הגיע לשיא של 27 אלף עובדים ב־2017. לפי הלמ"ס, עובדי הענף נהנו ממשכורת גבוהה מהממוצע במשק, 15 אלף שקל בחודש. ואז הגיעה הקורונה.

 

המשבר איפשר לחברות הביטוח לצמצם מספר עובדים דומה לזה של הבנקים, ששחררו 1,500 עובדים ב־2020. ההתייעלות של חברות הביטוח היתה יותר אגרסיבית מבבנקים, ש־1,500 מפוטריהם הם 3.6% בלבד מסך עובדי הבנק.

 

 

 

בהראל, מגדל, כלל ביטוח ואיילון מודים כי הצמצום יימשך לתוך 2021. "התייעלות היא מירוץ מתמשך, ואין ברירה אלא לקצץ בעלויות", מסביר אריק יוגב, מנכ"ל איילון. בהראל מסבירים כי קיטון כוח אדם מתבצע מאליו בעקבות הטמעת דיגיטציה בחברה. ל"כלכליסט" נודע כי בימים אלה דנות חלק מהנהלות חברות הביטוח בקבלת תוכניות אסטרטגיות חדשות, שבמסגרתן השאלה היא לא אם יהיה גל קיצוצים נוסף, אלא מה יהיה היקפו, מאות עובדים או שמא אלפים.

 

 

 

בהפניקס ירידה של 9%

 

ההתייעלות המשמעותית של 2020 היתה בהפניקס. חברת הביטוח הגדולה בישראל במונחי שווי שוק הקטינה את כוח האדם ב־9% ל־4,410 עובדים, ולא באופן אחיד בכל הזרועות. בבית ההשקעות אקסלנס שבבעלותה גדל מספר העובדים ב־10% ל־355. לעומת זאת, בסוכנויות ביטוח שבשליטתה נפרדו מ־60 עובדים (7% ).

 

צעדי ההתייעלות לא באו לביטוי מלא בנתוני הפניקס נוכח עלייה של 8% בהוצאות השכר ב־2020 ל־82 מיליון שקל. זו נובעת מתוכנית הפרישה מרצון של חלק מ־447 העוזבים, וכן מחתימה על חוזה קיבוצי חדש עם נציגי העובדים.

 

הראל היתה הראשונה להגיב בתחילת משבר הקורונה, כשהחליטה לקצץ 200 משרות (4% ממצבת העובדים). בהיעדר ועד עובדים, המהלך עבר בצורה חלקה. במבט ענפי, הראל הקטינה את הוצאות הנהלה וכלליות בסכום הגבוה ביותר, 19 מיליון שקל, חרף חלוקת מענקי פרישה לעוזבים ב־2020.

 

החיסכון אמנם מהווה 1% מתוך סעיף זה, אך מדובר בשינוי מגמה לאחר שנים של עלייה בהוצאות. בסך הכל, החברה הקטינה את כוח האדם ב־4%, והוצאות השכר שלה קטנו ב־30 מיליון שקל ל־1.25 מיליארד שקל. חרף הקיטון הצליחה החברה לשמור על פרמיות בשיעור דומה ל־2019 בסך 15 מיליארד שקל. כיום החברה מחזיקה ביחס הפרמיה לעובד הגבוה ביותר בענף, 3.2, בעוד הממוצע בענף הוא 2.6.

 

מגדל פתחה בתוכנית התייעלות ב־2019 ולפיה יסיימו את עבודתם 450 עובדים, ובהמשך גדל המספר ל־600. ב־2020 הצטמצם מספר העובדים ב־300 (6%) ועלויות השכר ירדו ב־63 מיליון שקל ל־1.19 מיליארד שקל.

 

בכלל ביטוח סבלו במשך השנים מיחס נמוך של כמות פרמיות לעובד, וב־2019 הוא הגיע לשפל של 2.1 פוליסות לעובד, הנמוך בענף. זאת בין היתר הודות לוועד העיקש של החברה, שאף יצא לשביתה ב־2017. בחברת הביטוח אימצו תוכנית התייעלות אגרסיבית שהואצה בשנת הקורונה, עם עזיבתם של 331 עובדים. מתחילת התוכנית עזבו 415 עובדים, כמעט 10%, ויחס הפרמיות לעובד השתפר ל־2.3.

 

מנורה מבטחים קיצצה 5% מהעובדים ל־3,170 עובדים והצליחה להציג עלייה של 2% בפרמיות ל־7.9 מיליארד שקל ושל 28% ברווח הכולל ל־649 מיליון שקל.

 

חברות הביטוח מחפשות עוד דרכים להתייעל, וחלקן ישכירו בקרוב חלק מהמשרדים שבבעלותן, שהתפנו בעקבות הצמצומים והעבודה מהבית. בכלל ביטוח, למשל, צומצמו כ־3,000 מ״ר משטח העבודה והם מוצעים להשכרה. גם איילון צמצמה אשתקד 40 עובדים, 5% מכוח העבודה, והחלה להשכיר חלק ממשרדיה.

 

 

 

לא הגיע לשורת הרווח

 

הסבר נפוץ לצמצומים הוא הדיגיטציה בחברות הביטוח. אולם גיל ארזי, מנכ"ל קרן ההון סיכון FinTLV, המשקיעה בחברות אינשורטק שמקדמות דיגיטציה בענף, לא בטוח שזו הסיבה.

 

לדבריו, "לא ניכרת ירידה בכמות התפעול הידני בחברות. לוקח זמן לתהליך הדיגיטלי להתממש בשורת הרווח. חדשנות דיגיטלית תשפר את המכירות ואת שביעות רצון הלקוחות. זה מה שיגרום להן להתייעל באמת".

x