שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי

"כשאתה סגור, אין ברירה אלא לקנות אונליין. אבל קשה לייצר חוויה מספיק טובה"

כך לדברי דני כהן, שותף מנהל ב-Viola Ventures, קרן הון סיכון ישראלית, בפאנל בנושא אי-קומרס שנערך בכנס גוגל וכלכליסט; לדבריו: "שחקנים מקומיים לא מספיק בלחץ - עד שמגיע וולט כזה ומשנה את המשחק"

הגר רבט 14:4717.09.20

״הקורונה היא אירוע מתגלגל עם ביקושים משתנים, אבל ההתנהגות הצרכנים השתנתה והביקושים באופן כללי גדולים יותר״ כך תיאר אריה תום, CMO של חברת GlassesUSA את תקופת הקורונה בפאנל בנושא אי-קומרס שנערך בכנס גוגל וכלכליסט והונחה על ידי כתבת כלכליסט הגר רבט.

 

 

החברה, שמוכרת משקפיים אונליין ומתמקדת כיום בשוק האמריקאי, נמצאת בצמיחה מהירה, סיפר תום. ״הקורונה תפסה אותנו מאוד מוכנים, גם מבחינת היכולת להגיב, מבחינת שרשרת האספקה. מלאי, פרסום וכו ידענו להגיב מהר לשינויים ולנצל את התקופה.

 

"זיהינו גם שינויים בצריכה מעבר לצמיחה, כל מיני מיקרו הזדמנויות, למשל עלייה גדולה מאוד במוצרים שחוסמים ׳אור כחול׳ ממסכים, עכשיו כשאנשים עובדים ולומדים מהבית והוצאנו מותג חדש שהרמנו תוך חודש. דוגמה נוספת היא משקפיים עם אפקט מונע ׳אדים׳ שהיינו החברה הראשונה שהוציאה מוצר כזה. באפריל עד יוני ראינו הכפלה בהיקף הפעילות״.

 

משתתפי כנס האי קומרס של גוגל וכלכליסט: שירן פרן, אריה תום, דני כהן משתתפי כנס האי קומרס של גוגל וכלכליסט: שירן פרן, אריה תום, דני כהן
 

״אי קומרס היא אחת התעשיות שחוו את הטלטלה הכי משמעותית ועברנו רכבת הרים ממש״. מוסיפה שירן פרן, ראש תחום אי-קומרס בגוגל. ״בתחילת מרץ ראינו ירידה דרסטית בביקושים ששיאה עם ההכרזה של טראמפ על מצב חירום לאומי. אנשים פשוט קפאו וכל הביקושים בירידה. בתחילת אפריל יש שינוי מגמה משמעותי והתפוצצות ממש בביקושים. השיא היה כשהממשל האמריקאי העניק מענקי קורונה. ממש ראינו את הכסף שיוצא מהממשל האמריקאי וחוזר לשוק. באופן כללי יש קורלציה מדהימה בין דברים שקורים בפן המדיני והכרזות שמתורגמות כמעט מיידית להתנהגות צרכנים בפועל, אז אנחנו מצפים לקפיצה נוספת בנובמבר. היום יש התייצבות על בסיס חדש שהוא משמעותית גבוה יותר.

 

״אנחנו יכולים להפריד לשלושה תחומים: דברים הכרחיים שצריך בבית והם הראשונים לעלות, רואים את זה בדוחות של חברות כמו וולמטארט וטארגט . אחריו, בתקופת הסגר יש עליה בקטגוריה שקראנו לה ׳תקועים בבית׳ כמו מכונות קריוקי, מזרני יוגה וכו. השלישית זה דברים שזקוקים להם מחוץ לבית כמו משקפי שמש ואיפור והם צומחים בצורה מתונה יותר. יש כמובן קטגוריות שצנחו לגמרי אבל כל המחקרים מראים שאנחנו נמצאים היום איפה שהיינו צריכים להיות חמש שנים קדימה״.

 

ראינו שבתי עסק שלא הייתה להם נוכחות רשת לפני הקורונה הזדרזו להקים נוכחות כזו, אבל היום כשכבר התרגלנו לרכוש מאתרים מסוימים האם לעסקים שהצטרפו מאוחר יש עוד סיכוי לפרוץ לשוק הזה?

״כן בעיקר כי אנחנו בתחילת הדרך של משהו שלא ברור מהו״ אומר דני כהן, שותף מנהל ב-Viola Ventures, קרן הון סיכון ישראלית המשקיעה בסטארט-אפים בעיקר בשלבים הראשוניים של הפיתוח. ״אנחנו נמצאים בבלגן לא ידוע. אנחנו לקראת עונת החגים האמריקאית ולא ברור מה יהיה, אולי הבונוס ישפיע ואולי לא, מי יהיו המנצחים החדשים. המציאות היא שאנחנו לא יודעים מה יהיה הנורמלי החדש הזה. ולקראתו להרבה שחקנים יש עוד הזדמנות כי השוק הולך לעבור עוד הרבה עליות ומורדות, בטח לקראת החיסון וגם אחריו, אז יש פה הזדמנות של שנתיים שלוש״.

 

עד עכשיו הייתה לכם פחות תחרות ועכשיו נכנסים לכם מתחרים חדשים, איך אתם שומרים על היתרון שהשגתם?

תום: ״זו הזדמנות לתדלק את העתיד, אנחנו משקיעים הרבה בחדשנות והרחבת ליין המוצרים. לקוח שמגיע אלינו עכשיו לקנות משקפיים כי נכפה עליו לעבור לאונליין, מהרגע הזה המטרה שלהו היא לגרום לו לחוייה טובה שתמנע ממנו לרצות לחזור אחורה ברגע שהשוק ישתנה שוב. אחד הדברים המשמעותיים הוא האסטרטגיה לטווח הרחוק לצד מה שאנחנו עושים עכשיו כדי להתאים את עצמנו לתנאי השוק״.

 

כהן: ״כשהכל סגור ואתה בבית אין לך ברירה אלא לקנות אונליין והאי-קומרס הישראלי הוא דוגמה נהדרת לזה - אתה משתמש בו למרות שהחוויה היא לא מספיק טובה. השאלה המעניינת היא אם אפשר ליצור חוויה מספיק טובה שהיא תידבק גם אחרי הקורונה. זה אתגר שקשה מאוד לפצח אותו כי אתה מתמודד מול תחרות לא קיימת. אתה חושב שאתה טוב עד שמגיע רגע האמת שבו הריטייל חזר״.

 

תום: ״בסופו של דבר אנחנו בתקופת אי ודאות והנחת המוצא היא שיהיו עוד שינויים אבל אנחנו רואים שהביקושים משתנים. הפוקוס הוא הרבה משאבים להכין את עצמנו לעתיד. צברנו כמות גדולה מאוד של לקוחות חדשים בתקופה הזו ואתהגר הגדול הוא להמשיך בצמיחה ולנצל את כל הדאטה שצברנו".

 

דיברנו על אי קומרס כחוויה גלובלית בעוד שהחוויה של הצרכן הישראלי שונה מאוד. אז איפה הפערים ולמה באמת אנחנו לא מצליחים ליצור תעשייה מפותחת?

כהן: "אין מקום מספיק טוב בארץ לשחקן שיבוא ויקים רק אונליין. לשחקנים הקיימים יכולת שהיא לא מספיק טובה והם מייצרים דברים שלא עומדים בסטנדרט. מה שמדהים זה ששרשרת הערך בישראל מהמשלוח והלאה גרועה שאי אפשר לתאר. למה למשל השליח מתקשר אליי לפני שהוא מגיע? איפה באמריקה מישהו חווה חוויה כזו? זה משהו בסיסי תרבותי שצריך לעקור מהשורש״.

 

פרן: ״זה הרבה המוכנות של הצרכנים לאונליין״.

 

אבל הצרכן הישראלי מזמין מעליאקספרס פעמיים בשבוע, ובתור תל אביבית אני יכולה לומר שמשלוחי האוכל בזמן הסגר פעלו נפלא. אז למה אנחנו צריכים לחכות שתגיע חברה זרה כמו וולט כדי ללמד אותנו איך עושים לוגיסטיקה של משלוחים?

כהן: ״וולט זה באמת חוויה שאנחנו לא רגילים אליה בישראל. אני חייב לתת דוגמה מדהימה - הזמנתי מהסופר שבוע שעבר והמשלוח הגיע שעתיים לפני הזמן, זו הזיה. לכאורה אתה אומר מעולה שהקדימו, אבל אף אחד לא היה בבית. זה משהו שלא יתואר במדינה אחרת. אני חושב ששחקנים מקומיים לא מספיק בלחץ עד שמגיע וולט כזה ומכניס את כל האחרים ללחץ״.

 

פרן: ״לאחרונה יש הרבה קטליזטורים שגורמים לחברות הישראליות להבין שהן צריכות פתרונות טובים יותר לוגיסטית. זה תהליכים שהם לא מהיום למחר אבל נראה שינויים דרסטיים״.

 

כהן: ״אנחנו מתארים שינוי אנקדוטלי שנורא קל לצחוק עליו אבל יש לו אפקט שלילי על ההייטק הישראלי. בסוף יזם ישראלי שיושב בארץ ולא חווה את האי קומרס המודרני יעשה מוצרים פחות טובים״.

 

מה כן צריך לחוות כאן בשביל שהצרכן הישראלי יחווה כאן חווית אי קומרס מתוקנת, גם ברשתות הסופר וגם באופנה?

תום: ״בסוף הצרכן הישראלי מאוד שם ומזמין מכל העולם, לחברות הישראליות הגדולות לא היה את הלחץ לעבור אונליין. זה לא בדנא שלהן ואין להן את הידע והניסיון, אבל השמיים נפתחו והם מרגישים את זה. בוורטיקלים מסוימים רואים את זה כמו רשתות אופנה שפתחו מיזמי אונליין ועכשיו זה תהליך של הדברת הפערים וגם להמציא עצמן מחדש כדי להיות תחרותיות מול הגופים הבינלאומיים״.

 

הקורונה נתנה פוש להייטק הישראלי?

פרן: ״חד משמעית. כולנו חווינו את זה כצרכנים. מבחינת היקפי החיפושים בשוק האמריקאי אנחנו רואים שכל יום היה בלאק פריידי ואנחנו רואים את הקפיצה גם בשוק המקומי. צריך שחברות יצליחו ליצור חוויית ערך נכונה: איזה מסר הם מעבירים לצרכנים ואיך הם מטרגטים אותם, אבל הצרכנים מעוניינים״.

 

כהן: ״יש פער מאוד גדול בין היומיום האמריקאי ליומיום שלנו. אווירת דיכאון שם גבוהה יותר. אם למישהו פה יצא להיות ביום שישי בקניון הקניונים נראים טוב וזו אחת הבעיות - הקורונה לא עשתה מספיק, למרות שהיא בשיא של כל הזמנים, אבל לא מספיק בשביל להשאיר אותנו בבית ויותר מדי מאיך שחיינו קודם לא השתנה. זה רע גם לקורונה וגם לאי קומרס״.

x